۱۳۹۰ شهریور ۲۷, یکشنبه

باز هم تضاد: چرا «جنبش سبز» یا «آزادی‌خواهان غیرآذربایجانی» به پشتیبانی «آذربایجانی‌ها» نیامدند؟ (فیسبوک اذربایجان)

زمانی که جرقه اعتراضات مردمی در آذربایجان به بهانه «خشک شدن دریاچه ارومیه» روشن شد، گروه‌ها و تشکل‌های مختلفی به دلایل گوناگون از این حرکت اعلام حمایت کرده و فراخوان‌های متعددی در این زمینه منتشر کردند تا به پشتیبانی مردم آذربایجان بشتابند. با اینکه بسیاری از آذربایجانی‌ها بر این عقیده بودند که خود می‌توانند این مسئله را حل کنند و ....
یکی از این گروه‌ها و جنبش‌ها «جنبش سبز» بود. اپوزیسیونی که بعد از انتخابات سال ۸۸ پدیدار گشت. جنبشی که خواسته‌های آن از «تکرار انتخابات» و مسائلی از این قبیل به مخالفت با کلیت نظام حاکم بر ایران تغییر کرده و تبدیل به سرسخت‌ترین مخالف داخلی نظام حاکم گشت.

«جنبش سبز» که در آن موقع عدم همراهی مردم آذربایجان را نکوهش می‌کرد و همواره خواستار ورود مردم آذربایجان به این مسئله بود، تصمیم گرفت برای همراهی قیام‌های مردمی آذربایجان در ۸ و ۱۲ شهریور فرصت را غنیمت شمرده و این‌بار پا پیش بگذارد. به همین دلیل فراخوان‌ها و اعلامیه‌های گسترده‌ای داده شد تا در روزهای معین و با حضور در خیابان‌ها و اعتراضات گسترده به بهانه دریاچه ارومیه به پشتیبانی آذربایجانی‌ها بیایند. ولی تا به امروز نه تنها چنین حرکاتی صورت نگرفته بلکه آن حمایت‌ها نیز کمرنگ‌تر شده است.
حال که بار دیگر اتفاقی شبیه سال ۸۵ افتاده و تنها مردم آذربایجان به خیابان‌ها آمدند و تنها به خاطر حمایت از این دریاچه دستگیر شدند؛ این احتمال می‌رود در اتفاقات بعدی که شاید گرو‌ها و جنبش‌های دیگر مثل جنبش سبز خواستار پیوستن مردم آذربایجان به آن‌ها باشد اتفاقات سال ۸۸ دوباره اتفاق افتاده و فاصله‌ها بیشتر شود.


فیس‌بوک آذربایجان
https://www.facebook.com/Azerbaijani.Official.Page
90/06/28

۱۴ نظر:

  1. خیلی بی انصافی است!جنبش سبز آنقدر بی رمق است که حتی برای خودش هم نمیتواند فراخان بدهد.همه ناامید هستند ان وقت باز شما این مسائل را با هم مخلوط میکنید تا نتیجه که میخواهید را بگیرید و باز بگویید دیدی اینها هم وطن شما نیستند!!بلعکس شما ما هیچ کینه و نفرتی از شما نداریم و همیشه آذربایجان را وطن خود دانسته ایم.ولی به قول شاعر بزرگ آذربایجانی ایران استاد شهریار آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟حالا که ز پا افتاده ام..

    پاسخحذف
  2. جنبش سبز از خرداد 88 تا بهمن 89 مهمترین موضوع ایران بود و تمام دنیا نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و تنها جائی که هیچ هم صدائی نکرد مناطق آذری زبان ایران بود. لااقل خجالت بکشید و دست پیش نگیرید

    پاسخحذف
  3. مقایسه کاملآ نا درستیه.الان جنبش سبز برای آزادی رهبران خودش هم نمی تونه کاری کنه بعد شما این رو مقایسه می کنید با روزهایی که کل جهان از مردم ایران حمایت کردند جز مردم آذربایجان؟من یادم نمیره دوستان آذری خودم می گفتن چهارتا فارس افتادن به جون هم به ما چه.قصد گرو کشی هم نداریم اما از جنبشی که برای رهبرانش هم نمی تونه کاری کنه چه توقعی دارید؟جز اینکه دارید از الان خط می دید که اگه فردا خبری شد ما نمیایم.از همین الان دارید تلافی رو پیش می کشید.

    پاسخحذف
  4. اون روزی که جنبش سبز انرژی داشت عزیزان آذری زبان کجا بودند. روزی که سهراب و نداها تو خیابون به خاک و خون گشیده شدند. حالا بعد از ۲ سال یادتون اومده. اون موقع کجا بودید؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخحذف
  5. به قول شاعرگرانقدرآزربایجان: گمان کردم که بامن همدل وهمدین وهمدردی به مردی باتو پیوستم ندانستم که نامردی ...

    پاسخحذف
  6. If anyone here should be upset is rest of the iran not azerbaeejan. at the time that you country men and women were fighting for freedom, you people stood and watched and laughed at those who died. This author has only one thing in mind, to create division and hate among different ethniities to fulfill their own agendas......seperation of Iran to pieces.

    پاسخحذف
  7. تاریخ گواه است بر ملت بزرگ آزربایجان که مردان وزنان زیادی رادرراه این سرزمین شهیدداده اما متاسفانه به ظاهردوستان همیشه ازپشت خنجرزده به این ملت رشیدودلاور زده اندومیزنند

    پاسخحذف
  8. یاشاسین آزربایجان

    پاسخحذف
  9. اولوم اولسون اوللاراکی عمدااورمی گولونی قورولدوللار....کوراولسون گوزلری کی آزربایجانی ایسته میللر گورسونلر

    پاسخحذف
  10. ترکها فریب ترفند جمهوری اسلامی رو خوردند و همچنان به سادگیه خودشون پا فشاری میکنن و فریب میخورن ، اشتباهه بزرگی کردن که وقتی جنبش سبز بیرون اومد و کشته میداد دم نزدن ، اجنبی ها واسه جنبش سبز بیانیه و این چیزا میدادن ولی ترکها ....!
    واقعا آذربایجان باید شرم کنه
    ما همه هموطنیم از یه آب و خاکیم نباید فریب سیاستهای دیگران رو بخوریم باید متحد باشی

    پاسخحذف
  11. اون روز که اوج انرژی و توان بود و تصور میشد با حضور در خیابان میتوان حکومت رو گیر انداخت آذربایجان به هر دلیلی ساکت بود،آذربایجانی که برای برنامه های مسیر حسین موسوی اون طور شور و شوق نشون میداد،ولی امروز که دیگه امیدی به حرکت ها خیابانی تیسا،چطور این انتظار وجود داره که تهران و ... تجمع شکل بگیره!؟
    کمی در حرف زدن و نوشتن مطالب دقت کنید.بی دلیل آتش اختلاف رو روشن نکنیدو اینقدر قوم گرایانه و نژادپرستانه مسائل رو تحلیل نکیند.
    این سبک تحلیل برای 50 سال پیش بود نه سال 2011

    پاسخحذف
  12. آذربایجان بخشی از ایرانهاینو همیشه یادتون باشه

    پاسخحذف
  13. اذربایجان سرافراز کمی انصاف داشته باش ما زمانی پیروزیم که همه با هم در کنار هم باشیم راز ازادی اقوام ایرانی جدا شدن اونها از هم نیست بلکه موندن در کنار هم تا رسیدن به ازادی هست ما لر و ترک و گیلک و.... نیستیم هموطن عزیزم ما ایرانی هستیم (از طرف یک اذری بزرگ شده رشت)زنده باد هموطن من هرجا که باشه به هر رنگ و زبانی که باشه

    پاسخحذف
  14. چو خواهد دشمنی بنیاد قومی را براندازد
    نخست آن جمع را از هم پریشان و جدا سازد
    چو تنها کرد هریک را به تنهایی بدو تازد
    چنان اندازدش از پا که دیگر سر نیفرازد
    (از شاعر بزرگ و عزیز اذربایجان استاد شهریار)

    پاسخحذف